Aplink pasaulį prieš 80 metų

25. října 2016

1936 m. rugpjūčio 1 d. čekai Břetislavas Janas Procházka ir Jindřichas Kubias Prahoje baigė savo kelionę aplink pasaulį su Škoda Rapid automobiliu. Škoda Rapid per 44 dienas sėkmingai įveikė 27.700 km atstumą per 15 šalių trijuose žemynuose.

Škoda Rapid kelionė aplink žemę

80 metų praėjo nuo tos dienos, kai Škoda Rapid ir jo įgula baigė sėkmingą kelionę aplink pasaulį. Per 97 dienų kelionę, iš kurių 44 vairavo automobilį, čekai Břetislavas Janas Procházka ir Jindřichas Kubias įveikė visutiniškai 630 kilometrų per dieną, o tai rodo išskirtinį Škoda modelio tvirtumą. Tolimesnės kelionės Škoda Rapid ir Škoda Popular modeliais, kurių ilgiausia buvo 52.000 km, atkreipė viso pasaulio dėmesį.

„Kelionė aplink pasaulį pareikalavo daug jėgų tiek iš abiejų vyrų, tiek iš automobilio, - sako Andrea Frydlová, Škoda muziejaus vadovė. - Žygio sėkmė pabrėžia aukštą Škoda automobilių našumą ir kokybę jau tuo metu. Būten šia kelione žygeiviai Procházka ir Kubias svariai prisidėjo prie Škoda markės išpopuliarėjimo visame pasaulyje.“

Žygis aplink pasaulį startavo Prahoje 1936 m. balandžio 25 d. Šiai 27.700 km ilgio ekspedicijai vadovavo Prahos verslininkas Břetislavas Janas Procházka (1897-1971), antruoju vairuotoju pasirinkęs Jindřichą Kubiasą (1909-1967). Neeikiniam nuotykiui čekų duetas pasirinko šiek tiek patobulintą Škoda Rapid automobilį su centriniu vamzdiniu rėmu ir 1.4 litro 23 kW (31 AG) keturių cilindrų varikliu. Automobilis turėjo nepriklausomą visų ratų pakabą ir net hidraulinius stabdžius. Jis pasirodė esąs teisingas pasirinkimas blogiems keliams, nes dauguma to meto kelių buvo su žvyro danga. Kelionė užtruko 97 dienas, iš jų 53 dienas teko skirti perplaukimui laivais ir muitinės procedūroms.

Startavę Čekoslovakijoje, žygeiviai Procházka ir Kubias toliau važiavo per Vokietiją, Lenkiją, Lietuvą ir Latviją, toliau pasuko į tuometinę Sovietų Sąjungą. Prieš antrą kelionės etapą iš Maskvos į Baku, Škoda Rapid ekipažas turėjo poilsio dieną Rusijos mieste Kalugoje. Beje, būtent šiame mieste šiandien gaminamas kelionei naudoto automobilio anūkas, dabartinis Škoda Rapid modelis.

Perplaukę Kaspijos jūrą, keliautojai važiavo per Iraną, kur jiems teko patirti smėlio audrą. Dėl prarasto laiko Prcoházka ir Kubias buvo priversti nuvažiuoti nuo Ketos miesto Pakistane į Mumbajų vos per tris dienas, kad nepavėluotų į keltą iš Indijos į Šri Lanką. Pervažiavę per Malaiziją ir Singapūrą, keliautojai laivais per Honkongą ir Šanchajų pasiekė Kobės miestą Japonijoje. Toliau sekė perplaukimas lavu per Honolulu į San Franciską. Po 5300 kilometrų kelionės per Ameriką, kuri užtruko 100 valandų ir 55 minutes, ekipažas pasiekė Niujorką, pagerindami tuometinį JAV pervažiavimo rekordą daugiau nei devyniomis valandomis. Paskutinis etapas driekėsi iš Prancūzijos miesto Šerburo per Paryžių ir Niurnbergą į Prahą.

 

Pagrindiniai faktai apie ŠKODA RAPID kelionę aplink pasaulį 1936 m.

  • Modelis Škoda Rapid 1.4 SV
  • Kelionės trukmė 97 dienos
  • ... iš jų gryno vairavimo laiko 44 dienos
  • Pervažiuota šalių 15
  • Pervažiuoti žemynai Europa, Azija, Šiaurės Amerika
  • Įveiktas bendras atstumas 27.700 km
  • Ilgiausias etapas (per dieną) . ~1000 km
  • Trumpiausias etapas (per dieną) 50 km
  • Bendros degalų sąnaudos 2820 l
  • Vidutinės degalų sąnaudos 10,2 l/100 km
  • Bendros alyvos sąnaudos 54 l
  • Kelionės išlaidos 89.600 Čekoslovakijos kronų (1936)

 

Kitos rekordinės kelionės

Dar 1934 metais Škoda Popular modelis sėkmingai atlaikė 15.000 km kelionę iš Prahos į Kalkutą. Už automobilio vairo sėdėjo Františekas Alexanderis Elstneris (1902-1974) ir jo žmona Eva, to meto legendiniai keliautojai. 1936 m. vasario-gegužės mėnesiais jie įvykdė ir 25.000 km ilgio žygį per JAV, Meksiką ir Ispaniją su Škoda Popular 1.0 SV automobiliu, turinčiu 16 kW (21 AG) variklį. Dar po dviejų metų, ši pora Škoda Popular 1100 OHV automobiliu su 22 kW (30 AG) varikliu nuvažiavo 6000 kilometrų po Argentiną vos per dvylika dienų.

1936 m. birželio mėnesį Stanislavas Skulina (1908-1961) ir jo žmona Maria judviejų Škoda Rapid automobiliu išsiruošė į dviejų metų trukmės kelionės aplink Afriką, kuri driekėsi nuo Dakaras per pusiaują ir toliau į Johanesburgą, kur pas vietinį Škoda atstovą buvo atliktas automobilio techninis aptarnavimas. Po to keliautojai pasuko į Gerosios Vilties kyšulį, toliau per Rytų Afriką, Egiptą ir Viduržemio jūros regiono šalis gryžo į Prahą. Šio žygio metu be gedimų buvo įveikta daugiau nei 52.000 kilometrų.

 

Naujasis Škoda Rapid tęsia sėkmės istoriją

2012 metais Čekijos automobilių gamintojas pristatė dabartinės kartos Škoda Rapid modelį. Tai pirmasis modelis, įkūnijantis naują Škoda markės dizaino kalbą. Dar po metų šalia sedano debiutavo ir hečbekas Škoda Rapid Spaceback. Abi versijos greitai pelnė populiarumą visame pasaulyje, vien per pirmą 2016 m. pusmetį parduota daugiau nei 102.600 RAPID automobilių. Be pagrindinės gamyklos Mlada Boleslave, Rapid automobiliai surenkami Yizhenge (Kinija), Kalugoje (Rusija) ir Punėje (Indija).